Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
In 2019 is ons programma Toekomstgerichte erven gestart. De erfcoaches denken met een erfeigenaar (bedrijven en particulieren) mee over een duurzame toekomst van het erf. Als een eigenaar de toekomst scherp heeft kan hij plannen maken. Vervolgens gaat de eigenaar aan de slag. Dat doet hij door zelf te investeren en door gebruik te maken van de reguliere (subsidie) mogelijkheden. We werken nu al samen met 18 gemeenten, daarnaast zijn nog 5 gemeenten in de opstartfase. De erfcoaches in Overijssel zijn nu al op ruim 200 erven actief. Zo werken we samen aan vitale (agrarische) bedrijven, energie besparen en opwekken, asbest verwijdering, ruimtelijke kwaliteit, slopen van overbodige gebouwen, bedrijfsopvolging en biodiversiteit op en rond erven.
Voor de zomer boden wij u de resultaten van de Beleidsverkenning milieu en gezondheid aan. In ons coalitieakkoord hebben wij het belang van gezondheid onderstreept. In lijn met de resultaten van de beleidsverkenning willen we gezondheid als nieuwe rode draad uitwerken in de Omgevingsvisie. Dit vraagt een proces met gemeenten, GGD en andere partners dat we in overleg met u vorm geven.
In de begroting voor 2019 was onder prestatie 2.6.1. ook opgenomen dat we kennis en inzichten uit pilotprojecten benutten bij het verkennen van een aanpak voor het bevorderen van een gezonde leefomgeving. We voerden enkele pilotprojecten deels uit onder de prestatie 2.5.2 ‘stimuleren duurzame ontwikkeling’. Projecten als ‘Jong leren eten’ en ‘Schone IJsseloevers’ zijn mooie voorbeelden van projecten waarbij al is ingezet op gedragsverandering. Voor het bepalen van de vervolgaanpak willen we vooral aansluiten op de inzet en behoeften van gemeenten en GGD.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 8.729 | -129 | 8.600 | 9.464 | -864 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 3.699 | 329 | 4.028 | 3.429 | 599 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 5.660 | 17.058 | 22.718 | 17.114 | 5.604 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 700 | 485 | 1.185 | 1.036 | 149 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 1.178 | 1.311 | 2.489 | 1.185 | 1.305 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 526 | 0 | 526 | 127 | 399 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 6.142 | -114 | 6.027 | 0 | 6.027 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 26.635 | 18.939 | 45.574 | 32.354 | 13.220 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 1.688 | -224 | 1.464 | 225 | 1.239 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 272 | 0 | 272 | 318 | -46 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 0 | 1.732 | 1.732 | 0 | 1.732 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.960 | 1.508 | 3.468 | 543 | 2.925 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -7.041 | -95 | -7.136 | -9.238 | 2.102 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | -3.427 | -329 | -3.756 | -3.111 | -645 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -5.660 | -15.326 | -20.986 | -17.114 | -3.872 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -700 | -485 | -1.185 | -1.036 | -149 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -1.178 | -1.311 | -2.489 | -1.185 | -1.305 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -526 | 0 | -526 | -127 | -399 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -6.142 | 114 | -6.027 | 0 | -6.027 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -24.675 | -17.431 | -42.106 | -31.811 | -10.295 |
In 2013 hebben wij een lening van € 4,5 miljoen verstrekt aan Aardwarmtecluster 1 KKP BV voor het ontwikkelen van een aardwarmtebron in de Koekoekspolder (PS/2009/1135). Voor 50% van deze lening hebben wij een voorziening getroffen en voor 50% is de lening afgedekt in de Algemene Financieringsreserve (AFR). Conform de leningovereenkomst lost de onderneming sinds vorig jaar de lening af. Dit jaar ontvangen wij een aflossing van € 248.000. Met hetzelfde bedrag dient de voorziening en de afdekking in de AFR te worden verlaagd. De vrijvallende middelen blijven in lijn met het oorspronkelijke Statenvoorstel (PS/2009/1135) beschikbaar voor hetzelfde doel binnen het programma Nieuwe Energie Overijssel.
Wij stellen u voor om:
In verband met de versnelde realisatie op het programma NEO hebben wij besloten om, op basis van de spelregels Kwaliteit van Overijssel, een bedrag van € 5 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 2.1.1.
Geruime tijd geleden hebben we bij de EIB gevraagd om het programma een jaar te mogen verlengen. Pas onlangs is daar toestemming voor verleend. De programmaperiode is verlengd tot eind 2020. Vanwege de onzekerheid van de goedkeuring van verlenging is er ook behoudend met de middelen omgegaan, omdat er wel terugbetalingsvoorwaarden aan zijn verbonden. Nu het programma een jaar verlengd is zullen deze middelen in 2020 worden benut. We hebben daarom besloten om een bedrag van € 347.000 aan lasten door te schuiven van 2019 naar 2020 en daarmee gelijktijdig de onttrekking aan de doeluitkering in 2019 te verlagen en in 2020 te verhogen.
Bij de 1e monitor is extra budget toegevoegd vanwege het langer actief doorstomen en bijbehorende afrondende werkzaamheden. Daarnaast hebben wij in de afrondende fase extra controle- en meetmomenten opgenomen om te kijken of het gewenste resultaat is behaald. De uitvoering van deze extra controles en metingen vraagt ook bij deze monitor aanvullend budget. Binnen de reserve Bodemsanering zijn nog gelabelde middelen beschikbaar voor het project.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 300.000 te onttrekken aan Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 2.3.4 van de begroting 2019.
Door het wegvallen van het asbestdakenverbod is een aantal activiteiten minder of niet uitgevoerd. Als gevolg hiervan zal € 300.000 van het beschikbare budget 2019 niet worden besteed. Ondanks het wegvallen van het verbod houdt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vast aan het opzetten van een landelijk fonds voor asbestdaken. Wij gaan hieraan bijdragen zodat dit fonds ook voor onze provincie beschikbaar komt.
Het provinciale versnellingsprogramma wordt eind 2019 afgerond. Wij willen echter ook vanaf 2020 het saneren van asbestdaken blijven bevorderen, zoals ook opgenomen in ons coalitieakkoord 2019-2023. Dat doen we onder andere door (samen met het Rijk) een stimuleringsfonds op te zetten, zodat elke asbestdakeigenaar in staat is zijn dak te vervangen. Daarnaast onderzoeken we nieuwe instrumenten die kunnen worden ingezet, nu het asbestdakenverbod per 31 december 2024 niet doorgaat. Binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijsel is naar verwachting eind 2019 (inclusief bovenstaande aframing) nog € 900.000 beschikbaar voor het bevorderen van de verwijdering van asbestdaken.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om € 300.000 in 2019 op prestatie 2.4.2 af te ramen. Daarnaast hebben wij besloten om € 400.000 te onttrekken uit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan prestatie 2.2.2 Stimuleren van het verwijderen van asbestdaken van de begroting 2020.
In de septembercirculaire 2019 is voor 2020 voor Overijssel een bijdrage van € 239.000 opgenomen voor de Impuls Omgevingsveiligheid deelprogramma IV. Bij kerntaak 20 stellen wij u voor om in verband hiermee het budget op prestatie 2.1.2 Vergunningverlening, toezicht en handhaving milieu in 2020 te verhogen. Met deze bijdrage subsidiëren wij omgevingsdiensten om overheden te adviseren bij de uitvoering van wettelijke taken op het gebied van externe veiligheid.
Ontvangsten meicirculaire "Jong leren eten"
In de meicirculaire 2019 heeft de provincie Overijssel (nogmaals) een bedrag van € 50.000 ontvangen voor het project “Jong leren eten”. Onder Kerntaak 20 Financiering en dekkingsmiddelen stellen wij u voor om dit bedrag toe te voegen aan prestatie 2.5.2 van de begroting 2019.
In 2014 heeft de provincie Overijssel de bouw van een innovatieve pyrolyse fabriek in Hengelo mogelijk gemaakt door een (achtergestelde) lening van € 3 miljoen te verstrekken aan Empyro B.V.. Deze lening is vanuit Energiemiddelen afgedekt met een voorziening (€ 1,5 miljoen) en binnen de Algemene Financieringsreserve (€ 1,5 miljoen). Eind 2018 is Empyro B.V. overgenomen door Twence B.V. en is de lening aan ons terugbetaald. De terugkomende middelen blijven beschikbaar voor het Programma Nieuwe Energie. De vrijval van de voorziening leidt tot een lagere last van € 1,5 miljoen op deze prestatie in 2018, waardoor per saldo € 1,5 miljoen extra resteert binnen de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (op prestatie 2.1.1). Door de terugbetaling van de lening kan daarnaast de reservering binnen de Algemene Financieringsreserve van € 1,5 miljoen vrijvallen. Om ook deze middelen voor het Programma Nieuwe Energie te behouden stellen wij u voor om vanuit de Algemene financieringsreserve € 1,5 miljoen te storten in de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 2.1.1. Deze begrotingswijziging wordt verwerkt via Kerntaak 20. Door de vervroegde aflossing van de lening aan Empyro ontvangen wij vanaf 2019 geen rentebaten meer. De rentebaten voor deze lening dienen wij daarom meerjarig af te ramen. Voor 2019 gaat het daarbij om € 95.000. Wij stellen u voor de baten voor prestatie 2.1.1 structureel te verlagen, aflopend van € 95.000 in 2019 tot € 53.000 in 2023.
In 2018 verleenden we opdracht aan de Omgevingsdienst IJsselland voor het actualiseren van de vergunningen. Deze geplande werkzaamheden zijn echter niet gerealiseerd in 2018 en worden doorgeschoven naar 2019. De daarbij behorende kosten zullen daarom ook in 2019 worden gerealiseerd. Omdat in het toegekende budget voor 2019 (bij de Perspectiefnota 2019) geen rekening is gehouden met deze werkzaamheden stellen wij u voor om via een resultaatbestemming het budget voor deze werkzaamheden, ad € 83.000, door te schuiven naar 2019. Eind 2018 is in IPO verband besloten een bijdrage te leveren aan het BRZO (Besluit risico’s zware ongevallen) voor de vervanging van het informatiesysteem gemeenschappelijke inspectie ruimte (GIR2). De totale kosten voor deze vervanging worden gedragen door meerdere ministeries en de provincies. Het Overijsselse aandeel in deze bijdrage is € 37.000. Omdat deze bijdrage niet gedekt kan worden uit het budget 2019 stellen wij u voor om een deel van de onderuitputting 2018, via een resultaatbestemming, beschikbaar te stellen om deze bijdrage in 2019 te financieren. Tot slot, van het Rijk hebben wij over de jaren 2016, 2017 en 2018 jaarlijks bijdragen ontvangen als tegemoetkoming in de kosten voor het opruimen van drugsafvaldumpingen. Evenals voorgaande jaren zal begin 2019 de subsidieregeling voor het opruimen van drugsafval worden opengesteld. Om deze openstelling te kunnen financieren stellen wij u voor om via een resultaatbestemming de nog niet bestede middelen, ad. € 30.000, door te schuiven naar 2019. Wij stellen u voor om een totaal bedrag van € 150.000, voor bovengenoemde onderdelen, via een resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 2.2.2 van de begroting 2019.
Van de begrote € 3,6 miljoen aan lasten is in 2018 € 2 miljoen gerealiseerd voor de sanering van dit project. De lagere realisatie wordt grotendeels veroorzaakt doordat de sanering niet in 2018 is afgerond. Hierdoor zijn betaalmomenten van enkele verstrekte projecten doorgeschoven naar 2019. Ook de contractuele afrekening en de werkzaamheden voor nazorg en herinrichting van het gebied zijn doorgeschoven naar 2019. Binnen de reserve Bodemsanering zijn voldoende middelen beschikbaar om deze kosten te kunnen financieren in 2019. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,625 miljoen te onttrekken aan de reserve Bodemsanering en toe te voegen aan jaarschijf 2019 van prestatie 2.3.4 van de begroting 2019.
Asbestbodemsanering Uitvoeringsprogramma 2016-2022 Voor de uitvoering van asbestbodemsaneringen binnen zeven gemeenten zijn door het Rijk financiële middelen beschikbaar gesteld (in totaal € 38 miljoen over de periode 2016-2022). In 2019 zijn met deze zeven gemeenten afspraken gemaakt over de uitvoering van onderzoek en sanering van asbestbodemverontreiniging. Het onderzoek en de saneringen worden onder verantwoording van de gemeenten uitgevoerd en begeleid door het Projectbureau. Het Uitvoeringsprogramma 2019 heeft betrekking op 62 saneringsprojecten en 172 bodemonderzoeken waarvoor € 5,6 miljoen beschikbaar is gesteld. Het zwaartepunt van het programma ligt in de gemeente Hof van Twente. De bijdrage van de provincie vindt volledig plaats vanuit rijksmiddelen die inmiddels in de bestemmingsreserve bodemsanering zijn gestort. De kosten voor uitvoering van het uitvoeringsprogramma, kosten projectbureau en overige kosten zijn voor 2019 begroot op € 7,0 miljoen. In de begroting van 2019 is nu een bedrag opgenomen van € 4,7 miljoen. Wij stellen voor om incidenteel een bedrag van € 2,3 miljoen bij te ramen op prestatie 2.3.3 sanering asbestverontreiniging bodemlocaties en dit te onttrekken aan de bestemmingsreserve bodemsanering. Gijmink B Het project Gijmink B bevindt zich in de laatste fase en wordt in 2019 afgerond. Door de vertraging als gevolg van een robuustere en daardoor duurdere wijze van saneren bij de Gondalaan en de Oude Haaksbergerweg (bomen mochten toch niet worden gekapt) en door andere tegenvallers, bijvoorbeeld een hogere afvalstoffenheffing, niet gesprongen explosieven, is er een overschrijding van het projectbudget te verwachten van € 4,5 miljoen. Dit bedrag bestaat uit € 5,3 miljoen hogere lasten en € 0,8 miljoen hogere baten. Voor de kosten van de sanering, begeleiding sanering en andere kosten dient in 2019 incidenteel een bedrag van € 12,4 miljoen te worden bijgeraamd vanuit de bestemmingsreserve bodemsanering, waarvan € 5,3 miljoen betrekking heeft op meerkosten. Daarnaast zijn er nog baten ter grootte van € 0,8 miljoen te verwachten van de gemeente Hof van Twente, Viverion, Waterschap Vechtstromen en een subsidie voor de opruimkosten van niet gesprongen explosieven. Van de totale destijds afgesproken projectbijdrage van de gemeente Hof van Twente van € 4 miljoen is € 3 miljoen ontvangen. In 2019 ontvangen we het resterende deel van € 1 miljoen. Van de overschrijding van € 4,5 miljoen is mogelijk € 3 miljoen te dekken uit de rijksmiddelen asbestbodemsanering 2016-2022. Bij de 2e monitor kunnen we hier meer duidelijkheid over geven alsmede over de uitkomsten van onze gesprekken met de gemeenten. Wij stellen voor om het dan nog resterende tekort van € 1,5 miljoen vooralsnog te dekken uit de reserve bodemsanering. In de deze reserve zijn nog middelen aanwezig om tegenvallers op te kunnen vangen. Wij stellen voor de lasten van prestatie 2.3.3 sanering asbestverontreiniging bodemlocaties incidenteel te verhogen met € 12,405 miljoen, de baten met € 1,732 miljoen en de onttrekking aan de bestemmingsreserve bodemsanering met € 10,673 miljoen.
Bij de oprichting van de Omgevingsdiensten (OD) heeft de provincie de taken op het gebied van Bodemtoezicht ingebracht, de vergunningverlening voor de Wet bodembescherming echter nog niet. Daar was nog overleg gaande over de inbreng van taken voor de in oprichting zijnde OD Twente. Inmiddels is de OD Twente (sinds begin van dit jaar) operationeel en hebben wij besloten bij beide Omgevingsdiensten in Overijssel de desbetreffende bodemtaken structureel vanaf 1 juni 2019 in te brengen. Voor de inbreng van deze taken is jaarlijks een structureel budget nodig van € 307.000 (voor 2019 is een evenredig deel, 7/12 van € 307.000, benodigd: € 179.000). De dekking van deze kosten kan budgettair neutraal worden gerealiseerd door het verlagen van de personeelsgebonden kosten met € 196.000 (inleveren 3 fte formatie) en door het verlagen van de programmabudget binnen kerntaak 10 Bedrijfsvoering met € 111.000. Wij stellen u voor om budgettair neutraal voor prestatie 2.2.2 in 2019 incidenteel het budget te verhogen met € 179.000 (7 maanden) en vanaf 2020 structureel met €307.000. De personeelsgebonden kosten worden in 2019 verlaagd met € 114.000 en vanaf 2020 structureel met €196.000. Tenslotte wordt het programmabudget Bedrijfsvoering (kerntaak 10) in 2019 verlaagd met € 65.000 en vanaf 2020 structureel met € 111.000.
Als gevolg van het langer actief doorstomen (tot en met januari 2019) en het kunnen afronden van werkzaamheden is extra budget nodig in 2019. Daarnaast is in deze afrondende fase in het aangepaste saneringsplan een aantal extra controle- en meetmomenten opgenomen om te kijken of het gewenste resultaat is behaald. Ook hiervoor is extra budget nodig. Binnen de reserve Bodemsanering zijn nog voldoende gelabelde middelen beschikbaar voor het project. Wij stellen u voor om een bedrag van € 700.000 te onttrekken aan Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 2.3.4 van de begroting 2019.
Deze wijziging heeft betrekking op personeelsgebonden kosten
Het programma Duurzaamheid heeft drie Waardemakersnetwerken gerealiseerd. Samenwerkingen binnen consortia leiden tot steeds meer projecten, keten- en systeeminnovaties. Het aantal deelnemers aan de netwerken en het aantal projecten waarin wordt samengewerkt is groeiende. Samen met de Waardemakers is een aanpak ontwikkeld, die bijdraagt aan enerzijds de realisatie van de transitieopgaven (energie, klimaat, agro- en food) en anderzijds bijdraagt aan economische groei in Overijssel. We werken aan de borging van de Waardemakersaanpak voor de langere termijn. Dit doen we in samenwerking met partners uit het bedrijfsleven, waarbij de mogelijkheden voor co-financiering door het bedrijfsleven worden verkend. De afronding van het programma Duurzaamheid is voor dit najaar voorzien. Een evaluatie van het programma Duurzaamheid zal in het najaar van 2019 aan PS worden voorgelegd. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om op prestatie 2.5.1, voor het borgen van de Waardemakersaanpak, het gereserveerde budget van € 246.000 uit de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de begroting 2019.
Onder deze prestatie is ook de verantwoording opgenomen voor het plaatsen van openbare laadpalen in de provincies Overijssel en Gelderland. Op 11 september 2018 in de gemeente Dalfsen de eerste laadpaal in gebruik is genomen. Daarnaast is met de betrokken partijen Enpuls, provincie Gelderland en Nationaal Kenniscentrum Laadinfra gesproken over de aanpak van het Kennis- en Innovatieprogramma. De verwachting is dat in de tweede helft van dit jaar concrete opdrachten zullen worden verleend. Hierdoor zal het grootste deel van budget doorschuiven naar 2020. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 100.000 op prestatie 2.5.2 af te ramen in 2019 en terug te laten vloeien naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en door te schuiven naar 2020.
In het Statenvoorstel 2019/12 hebben wij begin 2019 voorgesteld om vanuit de reserve afrekening pMJP € 2 miljoen beschikbaar te stellen voor "Toekomstgerichte erven". Bij het jaarverslag 2018 is de € 2 miljoen toegevoegd aan de Reserve Uitvoering kwaliteit van Overijssel ten behoeve van prestatie 2.5.3. Voor de uitvoering van de acties hebben wij besloten om € 700.000 toe te voegen aan de begroting 2019 en € 1,3 miljoen aan jaarschijf 2020. Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel hebben wij gesloten om op prestatie 2.5.3 € 700.000 uit de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel toe te voegen aan de begroting 2019 en € 1,3 miljoen toe te voegen aan jaarschijf 2020.
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking GS 2018
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking GS 2018
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking GS 2018
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking GS 2018
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking PS 2018
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (1 oktober 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2019-I, het Jaarverslag 2018, het Jaarverslag 2017 en het Jaarverslag 2016.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Ruben Verduin (R.Verduin@overijssel.nl / 038 499 9949) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl / 038 499 9088).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid