Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
In 2018 hebben wij een aantal issues rond de loonbelasting geconstateerd. Wij hebben nader onderzoek geïnitieerd naar de uitvoering van de bredere provinciale fiscaliteit waar onder ook de BTW en de daarmee samenhangende risico’s. De resultaten en onze standpunten worden op ons initiatief in het periodiek gesprek met de Belastingdienst besproken. Op dit moment is niet duidelijk of er sprake is van financiële consequenties.
Onze externe inhuur is in 2019 hoog. In lijn met de opdracht uit het coalitieakkoord onderzoeken wij hoe wij tot een betere balans tussen het aantal interne en externe medewerkers kunnen komen. Wij zijn voornemens een voorstel daartoe in 2020 aan u voor te leggen.
De vertrouwenspersonen integriteit hebben drie gesprekken gevoerd met medewerkers over vermoedens van integriteitschending of ter voorkoming daarvan. Géén van de vermoedens heeft geleid tot geconstateerde schendingen. Er zijn bovendien geen meldingen ontvangen van vermoedens van (maatschappelijke) misstanden overeenkomstig de Wet huis voor klokkenluiders. Omdat 2018 het verkiezingsjaar voor de Gemeenteraad was, hebben wij extra aandacht gegeven aan de politieke (neven)functie. De doelgroep betrof provinciale medewerkers die als raadslid of als wethouder politiek/bestuurlijk actief zijn (danwel het voornemen daartoe hadden) in een gemeente. Primair doel was de bewustwording van risico’s op bijvoorbeeld belangenverstrengeling en vertrouwelijke informatie.
Dit najaar zullen wij nog een medewerkersonderzoek uitzetten over integriteit. De uitkomsten daarvan verwerken wij in een geactualiseerd integriteitplan. Op dat moment bezien wij ook of onze voorzieningen ter bescherming van de integriteit voldoende zijn, of aanscherping behoeven. Over 2019 wordt, zoals gebruikelijk is, bij het jaarverslag weer verantwoording over het gevoerde integriteitbeleid afgelegd.
Met de uitvoering van het programma DA’S Digitaal Werken (de opvolger van het project DDI 2020) is in 2019 voortvarend gestart. Voor de beide grote projecten - digitaal samenwerken en zaakgericht werken - zijn aanbestedingen uitgevoerd, die geresulteerd hebben in een voorlopige gunning. We staan in de startblokken om te implementeren. Vanwege de organisatorische impact en de afhankelijkheid van de ICT omgeving hebben wij het risicomanagement robuust ingericht.
In Monitor 2019-I zijn wij ingegaan op de lastneming rond subsidies. Die zou op aanwijzing van de commissie BBV vanaf dit jaar in beginsel naar rato van prestatielevering door de subsidiedieontvanger in onze administratie aan verschillende jaren moeten worden toegerekend. In onze financiele verordening hebben wij, in overleg met onze voormalige accountant, hierover andere afspraken vastgelegd. Aan het besluit van de commissie BBV zitten verschillende voetangels die alle provincies raken. Daarom zijn wij in IPO verband met BZK over de uitwerking van het besluit in gesprek. In afwachting van de uitkomst van deze landelijke discussie heeft de commissie BBV aangegeven de huidige werkwijze gehandhaafd mag worden.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 10.1 | 737 | 0 | 737 | 599 | 138 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 1.819 | 933 | 2.752 | 2.126 | 626 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 406 | 0 | 406 | 348 | 58 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 819 | 0 | 819 | 660 | 160 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 20.433 | 2.160 | 22.594 | 20.410 | 2.184 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 19.802 | 655 | 20.457 | 0 | 20.457 | |||||||||||||||
Lasten | 44.017 | 3.748 | 47.766 | 24.142 | 23.623 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 56 | 0 | 56 | 35 | 21 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 0 | 0 | 0 | 10 | -10 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 625 | 0 | 625 | 291 | 335 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Baten | 681 | 0 | 681 | 336 | 345 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | -737 | 0 | -737 | -599 | -138 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | -1.819 | -933 | -2.752 | -2.126 | -626 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | -350 | 0 | -350 | -313 | -37 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | -819 | 0 | -819 | -649 | -170 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | -19.808 | -2.160 | -21.968 | -20.119 | -1.849 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -19.802 | -655 | -20.457 | 0 | -20.457 | |||||||||||||||
Saldo | -43.336 | -3.748 | -47.085 | -23.806 | -23.278 |
Traineeprogramma Wegen en Kanalen
Voor het traineeprogramma van Wegen en Kanalen dat loopt van september 2019 tot en met augustus 2021, wordt samengewerkt met derden. De baten en de lasten worden verhoogd met een bedrag van € 62.000. Dit betreft de bijdrage van derden in dit traineeprogramma van WK. In 2020 worden de baten en lasten om dezelfde redenen verhoogd met € 159.000 en in 2021 met € 100.000.
Investeringen ICT software Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt. In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt. De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger. Wij stellen voor het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen en het budget van prestatie 10.2.1 digitaal zaken doen te verhogen met € 58.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen. Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Investeringen ICT software Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt. In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt. De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger. Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.2.2 te verhogen met € 278.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen. Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Investeringen ICT software Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt. In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt. De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger. Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.2.3 te verhogen met € 597.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen. Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
CAO-verhoging De CAO betekent een structurele loonsverhoging van 6,5% voor 2019 en 2020, en een werkgeversbijdrage in de pensioenpremie van 1,1% in loonkosten. Bij de P-nota 2019 is reeds € 1 miljoen gereserveerd. Bij de 1e monitor wordt het additionele effect voor de loonsom in de jaarschijven geactualiseerd. Het gaat in 2019 om een bedrag van € 0,7 miljoen, in 2020 om € 2,3 miljoen, en in 2021 om € 2,6 miljoen structureel ten laste van de algemene middelen. Voor de pensioenpremie is een PM-post meegenomen. De kosten van de harmonisatie van toelagen en de kosten van de afkoop van gratificaties van ambtsjubilea worden binnen het personeelsgebonden budget gedekt. De extra incidentele kosten worden gedekt uit het regulier P&O budget.
Investeringen ICT software Met ingang van het begrotingsjaar 2019 is de Notitie materiele vaste activa van de commissie Besluit Begroting en Verantwoording in werking getreden. Een van de wijzigingen betreft het verantwoorden van software. Projectkosten die voor de aanschaf van software zijn gemaakt kunnen alleen worden geactiveerd wanneer het een eigen actief betreft. Dit heeft tot gevolg dat een groot gedeelte van de provinciale projectkosten direct ten laste komen van het begrotingsjaar waarin de kosten zijn gemaakt. In 2019 gaat het om een bedrag van € 3.384.000 wat direct ten laste van de exploitatie komt. De lasten bij de prestaties 10.2.1 digitaal zaken doen, 10.2.2. digitale samenwerking, 10.2.3 duurzaam toegankelijke informatie en 10.5.5 overhead (ICT) zijn in 2019 incidenteel in totaal € 3,4 miljoen hoger. Bij prestatie 10.2.1 hebben wij u voorgesteld om het investeringsbudget voor ict te verlagen met € 3,4 miljoen. Wij stellen u voor het budget van prestatie 10.5.5 te verhogen met € 2.451.000. Op de overige hierboven genoemde prestaties wordt voorgesteld het overige deel van de € 3,4 miljoen bij te ramen. Het meerjarige effect van deze omzetting, hogere exploitatielasten en lagere kapitaallasten, is uiteindelijk budgettair neutraal en wordt verwerkt in de begroting 2020.
Deze wijziging heeft betrekking op de Monitor Overijssel 2019-I
Deze wijziging heeft betrekking op personeelsgebonden kosten
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (1 oktober 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2019-I, het Jaarverslag 2018, het Jaarverslag 2017 en het Jaarverslag 2016.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Ruben Verduin (R.Verduin@overijssel.nl / 038 499 9949) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl / 038 499 9088).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid