(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | 236.535 | 100.004 | 336.538 | 272.541 | 63.997 | |
Baten | 655.811 | 202.678 | 858.489 | 538.605 | 319.884 | |
Saldo | 419.276 | 102.674 | 521.950 | 266.064 | 255.886 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting
De raming van de opbrengsten uit de opcenten MRB is gebaseerd op de gegevens die wij begin van elk jaar ontvangen van de Belastingdienst. De volumes zijn in 2018 gestegen. Op basis daarvan geeft de Belastingdienst voor het jaar 2019 een inkomstenraming af van € 111,3 miljoen. Dit is € 2,2 miljoen hoger dan meerjarig begroot. Bij deze Monitor verhogen we daarom de meerjarige inkomstenraming uit de opcenten MRB met € 2,2 miljoen. Het effect voor 2020 tot en met 2023 is reeds verwerkt bij de Begroting 2020.
Wij stellen u voor de baten aan opcenten te verhogen met € 2,2 miljoen ten gunste van de algemene middelen.
Mei- en septembercirculaire provinciefonds
Meerjarig is de meicirculaire verwerkt bij de Begroting 2020, in deze Monitor wordt het effect voor 2019 verwerkt.
Het accres 2018 is definitief vastgesteld, de afrekening over 2018 vindt plaats in 2019. Het accres 2018 komt € 23 miljoen lager uit dan werd geraamd in de septembercirculaire. Dit komt voor Overijssel neer op ongeveer € 3,6 miljoen (€ 1,8 miljoen incidenteel en € 1,8 miljoen structureel) minder inkomsten.
Het accres 2019 wordt, ten opzichte van de raming in de septembercirculaire 2018, naar boven bijgesteld. Het structurele positieve effect van het accres 2019 is € 1,6 miljoen. De lagere realisaties in 2018 zorgen voor een groter “trap op” effect naar 2019.
Het accres 2019 wordt, ten opzichte van de raming in de meicirculaire 2019, naar beneden bijgesteld.
De neerwaartse bijstelling komt vooral door de verwachte onderuitputting bij het Rijk voor dit jaar.
In 2019 betekent dit voor Overijssel een lager accres van € 2,4 miljoen, daarentegen stijgt het accres in 2020 met € 3,2 miljoen. Structureel is dit dus een positief effect van € 0,8 miljoen.
In onze huidige systematiek nemen wij, voorzichtigheidshalve, alleen de accres effecten van het voorliggende begrotingsjaar mee. De mutaties voor 2021 en verder zijn niet verwerkt in ons budgettair perspectief, deze zijn ook nagenoeg gelijk aan wat er in de meicirculaire gemeld is.
De meerjarige effecten, die wij dus niet verwerken, zijn voor 2021 € 6,5 miljoen, 2022 € 6,0 miljoen en voor 2023 € 7,0 miljoen. Vanaf 2023 betekent dit dus een structurele plus van circa € 19,5 miljoen. Gezien de grote onzekerheid zien wij op dit moment geen aanleiding om de huidige systematiek aan te passen.
In de circulaires 2019 wordt de verschillen tussen het (geraamde) plafond in het BCF en de (geschatte) uitgaven ten laste van het BCF in 2018 en 2019 opgenomen en via de algemene uitkering uitgekeerd.
Vaststelling verschil plafond BCF en gebruik BCF over 2018
In de septembercirculaire 2018 is op basis van schattingen een bedrag van € 1,2 miljoen voor Overijssel toegevoegd aan de Algemene uitkering. Dit bedrag is in 2018 toegevoegd aan de Algemene reserve egalisatie plafond BCF (AREPB). In de meicirculaire 2019 is de ruimte onder het plafond voor 2018 vastgesteld. Deze ruimte is uiteindelijk € 76,5 miljoen lager uitgevallen dan bij de septembercirculaire was geraamd. Voor Overijssel betekent dit in 2019 een verlaging van de algemene uitkering met € 0,8 miljoen, voor € 0,2 miljoen veroorzaakt door een lager plafond in het BCF en voor € 0,6 miljoen veroorzaakt door hogere declaraties van decentrale overheden.
Raming verschil plafond BCF en gebruik BCF over 2019
Hoewel de circulaires meerjarige inschattingen bevatten van de ruimte onder het plafond in het BCF, wordt dit bedrag sinds de septembercirculaire 2018 slechts voor het huidige jaar als raming opgenomen in de algemene uitkering. In de septembercirculaire 2019 vind dit plaats voor 2019. De geraamde ruimte voor 2019 bedraagt € 91,9 miljoen. Voor Overijssel betekent dit in 2019 een verhoging van de algemene uitkering met € 1 miljoen.
Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2019
De bijstelling van de algemene uitkering voor 2019 die wij verwerken is circa -/- € 4,0 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Afrekening accres 2018 -/- € 3,6 miljoen
Accres 2019 meicirc. +/+ € 1,6 miljoen
Accres 2019 sept.circ. -/- € 2,4 miljoen
Overig +/+ € 0,1 miljoen
Afrekening BCF +/+ € 0,2 miljoen
Voor het budgettair perspectief heeft alleen de laatste geen effect, zodat bij de Monitor Overijssel 2019-II een negatief effect van circa € 4,2 miljoen wordt meegenomen.
In de Perspectiefbrief is reeds rekening gehouden met een negatief budgettair effect van € 2,0 miljoen. Dit wordt gecompenseerd door een verwachte toename van de opcenten. Het totale effect in de P-brief was daardoor nihil. Dit betekent dat met deze septembercirculaire nog een extra negatief effect van circa € 2,3 miljoen wordt geraamd ten opzichte van het eerder aan de Staten afgegeven budgettair perspectief bij de P-brief.
In het Statenvoorstel bij Begroting 2020 geven wij een waarschuwing af ten aanzien van de accresontwikkeling voor de komende jaren: ‘Met de verbreding van de uitkering in 2018 (in het kader van het Interbestuurlijk Programma) lijkt de gevoeligheid voor fluctuaties, door onderbestedingen bij het Rijk, groter geworden. Een vergelijkbaar eenmalig negatief effect is daarmee volgend jaar een reële mogelijkheid. De ruimte in het budgettair perspectief zal met deze verwachting nodig zijn om dat effect te kunnen opvangen.’
Wij stellen u voor de baten uit het provinciefonds in 2019 te verlagen met € 4,0 miljoen ten laste van de algemene middelen.
Wij stellen u voor de toevoeging aan de AREPB in 2019 te verhogen met € 0,2 miljoen.
1.4 Samenvatting effecten algemene uitkering en budgettair effect voor 2020 en verder
De meerjarige positieve bijstelling van de algemene uitkering ten opzichte van de Begroting 2020 is € 0,9 miljoen.
Deze bijstelling bestaat uit:
Accres 2019 sept.circ. -/- € 2,4 miljoen
Accres 2020 +/+ € 3,2 miljoen
Overig +/+ € 0,1 miljoen
Voor het budgettair perspectief hebben alle posten effect, zodat bij de Monitor Overijssel 2019-II een positief effect van circa € 0,9 miljoen wordt meegenomen voor 2020 en verder.
Wij stellen u voor de baten uit het provinciefonds in 2020 en verder te verhogen met € 0,9 miljoen ten gunste van de algemene middelen.
Ook wordt in de circulaire een aantal wijzigingen met betrekking tot de integratie- en decentralisatie-uitkeringen aangekondigd. Het betreft bijdragen van het Rijk voor specifieke doelen:
Wij ontvangen in 2019 € 17,1 miljoen in 2020 € 3,2 miljoen en in 2021 € 3,0 miljoen aan decentralisatie uitkeringen. Hieronder wordt toegelicht wat er met deze bedragen gebeurt.
Wij stellen u voor de baten uit het provinciefonds in 2019 te verhogen met € 17,1 miljoen, 2020 met € 3,2 miljoen en 2021 met € 3,0 miljoen.
Meicirculaire:
Wij stellen u voor € 1,6 miljoen toe te voegen aan de Reserve Mobiliteitsprogramma’s Verkeer en Vervoer
Wij stellen u voor € 0,3 miljoen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 5.3.2.
Wij stellen u voor de lasten te verhogen met € 50.000 op prestatie 2.5.2 van de Begroting 2019.
Septembercirculaire:
Wij stellen u voor € 15,0 miljoen toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel voor prestatie 5.3.1 van de Begroting 2019.
Wij stellen u voor in 2019 € 0,2 miljoen en in 2020 en 2021 € 0,4 miljoen per jaar toe te voegen aan de Reserve Zoetwater Oost Nederland en in 2020 en 2021 het bedrag op "nog toe te delen baten en lasten" tegen te boeken met € 2,6 miljoen per jaar. Deze bedragen zijn in een eerder stadium reeds gestort in de betreffende reserve.
Wij stellen u voor in 2020 € 239.000 toe te voegen aan prestatie 2.4.3. van de Begroting 2019 (is prestatie 2.1.2 bij Begroting 2020).
De bovenstaande wijzigingen hebben geen direct effect op het budgettair perspectief. In de huidige werkwijze worden de decentralisatie- en integratie uitkeringen volledig ingezet voor het doel dat daar door het Rijk aan is gekoppeld.
Correctie bijdrage Zeeland advies tijdelijke Commissie-Jansen II 2018
Bij deze Monitor wordt de bijdrage aan Zeeland bijgesteld. Er was per abuis uitgegaan van afgeronde bedragen. In 2019 wordt het bedrag van zowel 2018 als 2019 aangepast. Ook wordt het bedrag van 2020 aangepast.
Wij stellen u voor in 2019 de lasten op “nog toe te delen baten en lasten” te verhogen met € 24.000 en in 2020 met € 12.000 ten laste van de algemene middelen.
Perspectiefbrief 2020 - Reservering coalitieperiode 2023 - 2027
Bij de Perspectiefbrief 2020 hebben wij u aangekondigd om bij de Monitor Overijssel 2019-II € 15 miljoen van de totale € 40 miljoen te reserveren voor de volgende coalitieperiode. Daarnaast verwerken we de benutting van de in 2019 nog beschikbare middelen voor cofinanciering in het kader van Kansen voor Overijssel (€ 15 miljoen). Dit bedrag valt vrij en dient daarmee als dekking van de reservering van € 15 miljoen voor de volgende coalitieperiode. Voor een uitgebreide toelichting over de financiële vertaling van het coalitieakkoord verwijzen we u naar de Perspectiefbrief 2020. Ter effectuering hiervan stellen wij u voor om in 2019 de structurele lasten te verlagen met € 15 miljoen, dit bedrag toe te voegen aan de Algemene reserve en te oormerken als "Coalitieperiode 2023 - 2027".
Kennispark Twente
Op 13 februari 2018 heeft ons college de gebiedsstrategie Kennispark Twente (PS/2018/268 ) vastgesteld als richtinggevend document. De kwaliteit en uitstraling van het gebied en vastgoed zijn op dit moment onvoldoende om talenten te werven en bedrijven in hun groei te ondersteunen. Er is behoefte aan meer interactie tussen studenten, bedrijven en onderzoekers, om innovatie te stimuleren. Om het gebied te transformeren naar een aantrekkelijke innovatiecampus en richting te gegeven aan de samenwerking van gebiedspartijen om dit te realiseren, is een gebiedsstrategie opgesteld. Deze gebiedsstrategie is richtinggevend voor toekomstige investeringen in het gebied, waaronder enkele investeringen van onze HMO. Wij stellen voor om de vrije ruimte van € 600.000 in het programma Innovatiedriehoek (gebiedsontwikkeling tussen TecBase, Kennispark en Hart van Zuid in Hengelo) te reserveren voor een bijdrage aan de uitvoering van de gebiedsstrategie voor Kennispark. Deze vrije ruimte is ontstaan door de lager dan begrote bijdrage aan verplaatsing van Stork Thermeq in het gebied Hart van Zuid. De middelen zijn na ontvlechting van Innovatiedriehoek toegekend aan beleidsprestatie 5.1.3 (beheer bestaande participaties werklocaties), omdat deze nog zijn gelinked aan het doel van verplaatsing Stork Hengelo. Om de vrije ruimte te reserveren voor Kennispark Twente, wordt uw Staten voorgesteld in te stemmen met de wijziging naar beleidsprestatie 5.1.2 (gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties).
Wij stellen u voor om een bedrag van € 0,6 miljoen te onttrekken aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel behorende bij prestatie 5.1.3 "Beheer bestaande participaties werklocaties" en toe te voegen aan Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel prestatie 5.1.2 "Gebiedsgerichte ontwikkeling van topwerklocaties".
Evenementenbeleid 2020-2023
Na inhoudelijke vaststelling van het investeringsvoorstel evenementenbeleid 2020-2023 door u op 16 oktober 2019 (2019/1100951) dient bij de 2e monitor nog de financiele gevolgen te worden verwerkt.
Wij stellen u voor € 5,0 miljoen te ontrekken aan de Algemene Reserve Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel van prestatie 5.5.2.
Rente reserves en instandhoudingsbijdragen voorzieningen
De standen van de Reserve Europese programma's en de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties waren bij de Jaarrekening 2018 anders dan in de Begroting 2019 geraamd. De meerjarige effecten op de rente en instandhoudingsbijdrage hiervan zijn reeds bij de Begroting 2020 verwerkt, alleen is de toevoeging voor 2019 nog niet aangepast. Wij stellen u voor in 2019 de rentetoevoeging aan de Reserve Europese programma's te verlagen met € 2.000 en de toevoeging van de instandhoudingsbijdrage aan de Voorziening resultaten gebiedsexploitaties te verlagen met € 23.000.
De mutaties in deze Monitor op de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur leiden tot aanpassingen van de meerjarig toe te voegen bedragen aan instandhoudingsbijdragen. Wij stellen u voor de toevoeging van de instandhoudingsbijdragen aan de Voorziening beheer en onderhoud provinciale infrastructuur in 2019 te verlagen met € 11.000 en vanaf 2020 te verhogen met achtereenvolgens € 50.000, € 25.000, € 24.000 en € 26.000.
Transitie agrarisch natuurbeheer
Naar aanleiding van het onderhandelingsakkoord Decentralisatie Natuur (2011) is besloten om in het investeringsvoorstel Inrichting Landelijke Gebied (PS/2012/437) € 12,2 miljoen te reserveren voor het decentraliseren van natuurbeleid. Onderdeel van deze reservering is een bedrag van € 175.000 voor de transitie van agrarisch natuurbeheer voor collectieven. De realisatie van deze kosten loopt echter via de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Wij stellen u voor om € 0,2 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 3.2.3) over te hevelen naar de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Nadeelcompensatie en mitigerende maatregelen vernatting integrale projecten
In augustus 2019 hebben wij u per brief (2019/0265173) geïnformeerd over de afhandeling van nadeelcompensatie om de grondeigenaren aan de oostkant van de Zunasche Heide en rond Achter de Voort, Agelerbroek en Voltherbroek tegemoet te komen in hun zorgen voor vernatting voor hun gronden. Hoewel meetgegevens beperkt zijn is het mogelijk dat de nu ervaren natschade het gevolg is van de landinrichting Rijssen en de landinrichting Rossum-Volthe. In het kader van Natura2000 worden in de komende jaren vernattingsmaatregelen uitgevoerd die maken dat er zorg voor meer vernatting is. Provincie en waterschap dragen samen de kosten van een pakket aan mitigerende maatregelen die de situatie moeten verbeteren. Het provinciaal aandeel in deze tegemoetkoming is € 216.500 en kan gedekt worden uit de gereserveerde middelen binnen de reserve afrekening pMJP voor de landinrichtingsprojecten.
Wij stellen u voor om € 0,2 miljoen vanuit de reserve afrekening pMJP over te hevelen naar de uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland.
Twickel
Bij de afronding van de activiteiten van het Pact van Twickel staat nog één van de voorgenomen acties open: het verminderen van de landschappelijke barrierewerking van de N346. Recentelijk is met de gemeente Hof van Twente en het landgoed Twickel een overeenkomst gesloten waarin a) herstel van de Deldener Es is opgenomen en b) de herinrichting van de aansluiting N346-741 met de verwijdering van de noordelijke lus en het maken van een gelijkvloerse aansluiting met een verkeersregelinstallatie (VRI) bij de zuidelijke lus. De kosten voor de herinrichting zijn geraamd op € 700.000 en zullen binnen het investeringsbudget voor de provinciale infrastructuur worden gerealiseerd. Deze middelen dienen daarom te worden overgeheveld naar de Reserve Dekking kapitaallasten activa. Binnen de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel is nog ruim € 1 miljoen beschikbaar voor het Pact van Twickel.
Wij stellen u voor om € 0,7 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 3.3.3) over te hevelen naar de Reserve dekking kapitaallasten activa.
Bomen
In november 2018 heeft u een motie aangenomen die Gedeputeerde Staten oproept om voor de zomer van 2019 te komen met een actieplan, voor het planten van 1,1 miljoen klimaatbestendige bomen in Overijssel tot 2023 of zoveel eerder als mogelijk. In juli 2019 hebben wij u met een brief (2019/0158060) geïnformeerd over het actieplan.
In het coalitieakkoord Bouwen aan Overijssel 2019-2023 is voor deze motie een € 0,5 miljoen beschikbaar gesteld. Dit bedrag is bij de begroting 2020 gestort in de algemene reserve Kwaliteit van Overijssel.
Om uitvoering te geven aan het actieplan stellen wij u voor om in 2020 € 0,5 miljoen over te hevelen van de algemene reserve Kwaliteit van Overijssel naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe koppelen aan prestatie 3.2.1 Beheer Landschap van de Begroting 2020.
Aantrekkelijk reisproduct Vechtdallijn Zwolle - Emmen tijdens aanleg Vechtdalverbinding
Op 12 juli 2012, naar aanleiding van de motie Abbema c.s., zijn middelen toegevoegd aan het budget N340/N48 om een aantrekkelijk reisproduct te ontwikkelen wat reizigers kan verleiden tijdens de overlast van de verbreding van de N340, gebruik te maken van de Vechtdallijn Zwolle-Emmen (BW 2012-30). Het beschikbare bedrag van € 0,5 miljoen bevindt zich in de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa en betreft prestatie 4.6.7 Vechtdalverbinding N340/N48 en N377.
Wij stellen u voor het bedrag van € 0,5 miljoen uit de reserve Dekking Kapitaallasten Activa (onderdeel Vechtdalverbinding N340/N48 en N377 prestatie 4.6.7) te onttrekken en dit bedrag in 2019 over te hevelen naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 4.2.5 Vechtdallijnen, onder gelijktijdige verlaging van het investeringskrediet voor de Vechtdalverbinding met hetzelfde bedrag.
Resultaat N34 en meerkosten aanleg van de rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) en N348
De uitvoering en de financiële afwikkeling van de verbetering van de N34 zijn nagenoeg afgerond. Naar verwachting zal het project met een positief resultaat van € 2,7 miljoen worden afgesloten. Dit resultaat is voldoende om de tekorten op de projecten rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) en N348 te dekken. Eén van de voorwaarden in het Statenvoorstel PS/2016/1092 voor het opdragen van extra opties bij de ombouw van de N34 aan de aannemer was, dat na het gereedkomen van het project, bij een positief saldo van de risicoreservering, het bedrag van de onttrekking (€ 1,48 miljoen) zou worden teruggestort in de Reserve provinciale infrastructuur. De middelen komen hierdoor beschikbaar om in te zetten op andere investeringsprojecten.
Wij stellen u voor € 1,48 miljoen te storten in de reserve Provinciale infrastructuur en gelijktijdig dit bedrag te onttrekken aan laatstgenoemde reserve en te storten in de reserve Dekking kapitaallasten activa (DKA) voor de dekking van de tekorten voor de aanleg van de rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) en N348. Verder stellen wij u voor het investeringskrediet voor de N34 (prestatie 4.6.3) voor de jaarschijf 2019 met € 2,5 miljoen te verlagen. In de P&C-cyclus zullen de afschrijvingslasten en de bijbehorende onttrekking vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (DKA) worden geactualiseerd.
Optimalisering verkeersafwikkeling A1-N342-N737 Innovatiedriehoek bijdrage programma Launching customership
Vanuit het programma Launching customership (prestatie 5.3.2) stellen wij u voor 1,1 miljoen beschikbaar te stellen als bijdrage in de kosten voor optimalisering van de verkeersafwikkeling A1-N342-N737 Innovatiedriehoek (Innovatiedriehoek) en dit bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). Dit vloeit voort uit het Besluit Begroting en Verantwoording dat voorschrijft om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut te activeren. Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de reserve.
Wij stellen u voor om € 1,1 miljoen toe te voegen aan het reeds beschikbare investeringskrediet, hetzelfde bedrag toe te voegen aan de Reserve dekking kapitaallasten activa onder gelijktijdige onttrekking aan de Reserve uitvooering Kwaliteit van Overijssel (prestatie 5.3.2).
Rehabilitatie Ganzensluis
In de Reserve Waterwegen zijn middelen gereserveerd voor groot onderhoud, rehabilitatie en vervanging van kunstwerken voor alle provinciale waterwegen in Overijssel. Voor de rehabilitatie van de Ganzensluis (Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur 1e tranche) stellen wij u voor een bedrag van € 1,2 miljoen vanuit de Reserve Waterwegen beschikbaar te stellen en toe voegen aan de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa (DKA). Dit vloeit voort uit het Besluit Begroting en Verantwoording dat voorschrijft om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut te activeren. Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de Reserve DKA.
Bij de begroting 2020 zullen de afschrijvingslasten en de bijbehorende onttrekking vanuit de Reserve DKA op prestatie 4.7.2 Vervangingsinvesteringen provinciale infrastructuur worden geactualiseerd.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,2 miljoen uit de Reserve Waterwegen over te hevelen naar de Reserve DKA en beschikbaar te stellen als investeringskrediet voor de rehabilitatie van de Ganzensluis.
Saldi Monitor Overijssel 2019-II
Uiteindelijk leiden de voorgestelde begrotingswijzigingen meerjarig tot positieve saldi voor de algemene middelen. Op grond van wet- en regelgeving is het vereist een sluitende begroting te presenteren. Dit geldt bij deze monitor voor de jaren 2019 en 2020.
Wij stellen u voor de positieve saldi in de jaren 2019 en 2020 van respectievelijk € 4,8 miljoen en € 1,3 miljoen toe te voegen aan vrije ruimte in de Algemene reserve.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (1 oktober 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2019-I, het Jaarverslag 2018, het Jaarverslag 2017 en het Jaarverslag 2016.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Ruben Verduin (R.Verduin@overijssel.nl / 038 499 9949) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl / 038 499 9088).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid