Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Uitgangspunt van onze Omgevingsvisie is dat we ontwikkelingen zo inpassen dat de kwaliteit van onze landschappen, steden en dorpen behouden blijft of zelfs wordt versterkt (behoud door ontwikkeling). De transitieopgaven waar we voor staan vragen daarom om een integrale visie op de ruimte en een ontwerpende benadering. Deze bieden we in het Ontwerplab Overijssel, waarin we samen schetsen en werken aan de landschappen van morgen. De regioatlassen voor Twente en Regio Zwolle, waar we afgelopen jaar samen met onze partners aan hebben gewerkt, zijn daarbij erg waardevol. In deze atlassen is een schat aan informatie over de regio’s samengebracht. De atlassen kunnen zowel ons, als gemeenten en regio’s helpen bij beleidsvorming in de toekomst. Volgend jaar verschijnt de laatste atlas, die van de Cleantech Regio.
We hebben de kwalitatieve woningmarktmonitor opgeleverd. De monitor geeft inzicht in een aantal kwalitatieve aspecten zoals woningtypes, migratiestromen, behoefte van doelgroepen en prijsontwikkeling. De monitor is positief ontvangen door de Overijsselse gemeenten en past in onze ambitie om te bouwen voor de kwalitatieve vraag op de woningmarkt. Aanleiding voor het maken van de kwalitatieve woningmarktmonitor is uw besluit op basis van het advies van de rekenkamer Oost-Nederland ‘Waar ligt de balans?’.
Wij hebben samen met de gemeente Dalfsen en de veiligheidsregio een omgevingstafel gestart voor de regio IJsselland. Inmiddels zijn alle andere gemeenten in de regio, de omgevingsdienst, de GGD, de waterschappen en Rrijkswaterstaat aangehaakt. Met hen en het rijk werken we in een viertal pilots aan de voorbereiding op de implementatie van de Omgevingswet. Dit heeft er toe geleid dat we als eerste regio in Nederland digitaal samenwerken op casus niveau. Ook de omgevingstafel regio Twente is inmiddels opgestart.
Wij ondersteunen gemeenten bij het overnemen van de provinciale bodemtaken in het kader van de Omgevingswet. Ook helpen we gemeenten om de verankering van bodem en ondergrond in omgevingsvisies en –plannen te versterken. In dit kader ontwikkelen we samen met de gemeenten en omgevingsdiensten een aantal staalkaarten (handreikingen). De eerste staalkaart over bodem en ondergrond in de gemeentelijke omgevingsvisie is inmiddels als concept gereed.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 2.664 | 3.871 | 6.536 | 1.916 | 4.619 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 2.750 | 205 | 2.955 | 1.430 | 1.525 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 2.076 | 774 | 2.850 | 2.652 | 198 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 875 | 1.843 | 2.718 | 2.066 | 652 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 3.221 | 3.295 | 6.516 | 5.468 | 1.048 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 5.484 | 0 | 5.484 | 0 | 5.484 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 17.071 | 9.988 | 27.059 | 13.532 | 13.527 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 725 | 0 | 725 | 0 | 725 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 40 | -40 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 0 | 0 | 12 | -12 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.067 | 2.268 | 3.335 | 3.055 | 280 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.792 | 2.268 | 4.060 | 3.107 | 953 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -1.939 | -3.871 | -5.811 | -1.916 | -3.894 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -2.750 | -205 | -2.955 | -1.430 | -1.525 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -2.076 | -774 | -2.850 | -2.612 | -238 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -875 | -1.843 | -2.718 | -2.054 | -664 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | -2.154 | -1.026 | -3.180 | -2.413 | -768 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -5.484 | 0 | -5.484 | 0 | -5.484 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -15.279 | -7.720 | -22.999 | -10.425 | -12.574 |
Op de prestatie is voor het onderdeel flexibele huisvesting een budget van € 0,9 miljoen beschikbaar voor proceskosten waarvan naar verwachting € 0,3 miljoen niet tot besteding komt. Wij schuiven dit bedrag door naar 2020 voor doorlopende werkzaamheden.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 1.1.3 Sturen op balans op de woningmarkt een budget van € 0,3 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2019 naar 2020.
Bestuursovereenkomst IJsseluiterwaarden Olst (1.4.1 Waterveiligheid)
In de afgesloten bestuursovereenkomst IJsseluiterwaarden Olst is vastgelegd dat er een financiële bijdrage wordt verleend voor de verplaatsing van een Toeristisch Overstap Punt (TOP) en aan de aanleg van struinpaden langs de IJssel (€ 172.000). De voorbereidingen en planvorming van beide projecten heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht waardoor de bijdrage later wordt beschikt.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om het budget voor prestatie 1.4.1 Waterveiligheid, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, in 2020 te verhogen met € 172.000.
IJssel-Vechtdelta
Zoals gemeld in Monitor I lopen de werkzaamheden en het (door) ontwikkelen van de tools en pilotprojecten in 2020 nog door. De middelen hiervoor zijn voor ca. € 0,3 miljoen nodig in 2020. Op de prestatie wordt een onderbesteding verwacht van ca. € 0,3 miljoen.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 1.4.3 IJssel-Vechtdelta een budget van € 0,3 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2019 naar 2020.
Subsidieregeling uitvoering van zoetwatermaatregelen in de landbouw (prestatie 1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland)
Voor de uitvoering van het programma Zoetwatervoorziening (ZON) is een bestuursovereenkomst gesloten met het rijk. De daarin genoemde prestaties moeten eind 2021 gerealiseerd zijn.
Het rijk stelt jaarlijks middelen beschikbaar voor de uitvoering van het programma. Deze middelen worden in de Reserve Zoetwatervoorziening (ZON) gestort in 2019, 2020 en 2021.
Een deel van de rijksmiddelen is bestemd voor de uitvoering van zoetwatermaatregelen in de landbouw. Daarvoor is een subsidieregeling opengesteld van in totaal € 1,8 miljoen, waarvan € 0,4 miljoen in 2019 en € 1,4 miljoen in 2020 zal worden opengesteld.
Voor deze regeling moet in 2019 en 2020 budget worden opgehoogd en voor de dekking stellen wij voor deze te onttrekken aan de Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland voor respectievelijk € 0,265 miljoen en € 0,935 miljoen.
Subsidieregeling uitvoering van zoetwatermaatregelen in de landbouw
Wij stellen u voor de lasten op prestatie 1.5.1 Zoetwatervoorziening Oost Nederland in 2019 en 2020 te verhogen met respectievelijk € 0,265 miljoen en € 0,935 miljoen en de bijhorende dekking te onttrekken uit reserve Reserve Zoetwatervoorziening Oost-Nederland.
Bijdrage Vitens uitvoering van 6e actieprogramma nitraatuitspoeling.
Wij ontvangen een bijdrage van € 0,357 miljoen van Vitens voor realisatie van het 6e actieprogramma nitraatuitspoeling. De dekking uit de reserve drinkwater kan hiermee met een zelfde bedrag worden verlaagd.
Wij stellen u voor de baten in 2019 op prestatie 1.5.3 Drinkwater en grondwater kwaliteit met € 0,357 te verhogen en de onttrekking aan de Reserve drinkwater met hetzelfde bedrag te verlagen.
Deze wijziging heeft betrekking op: Motie verkabelen 's Heerenbroek
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 157.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.1.2 van de begroting 2019.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 205.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.2.1 van de begroting 2019.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 126.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.3.2 van de begroting 2019.
Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1.843.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.4.3 van de begroting 2019.
Voor nog in behandeling zijnde subsidieaanvragen, die gezien het gepubliceerde plafond nog toegewezen dienen te worden, doen wij u een gebundeld resultaatbestemmingsvoorstel. Het bedrag van € 68.000 voor de subsidieregeling Effectuering ruimtelijk beleid maakt deel uit van dat voorstel.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 69.000 te onttrekken aan Reserve Bodemsanering en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.1.6 van de begroting 2019.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 47.000 middels resultaatbestemming toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.3.1 van de begroting 2019.
Wij stellen u voor om de jaarschijven 2019, 2020 en 2021 van de begroting 2019 af te ramen met € 642.000 en dit bedrag te storten in de reserve Zoetwater Oost-Nederland. Wij stellen u voor om € 1.845.000 te onttrekken aan de reserve Zoetwater Oost-Nederland en dit bedrag toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 1.5.1 van de begroting 2019 voor subsidieregelingen en overige projectgelden.
Met het investeringsbesluit Doorstroming Statushouders (PS/2016/1008) heeft u besloten om € 3 miljoen beschikbaar te stellen voor een stimuleringsregeling voor de realisatie van 250 tot 300 (tijdelijke) woningen. Doel van de regeling was om de doorstroming op de sociale woningmarkt te bevorderen. De toestroom van de samenstelling en groepsgrootte van statushouders is een continu veranderend proces. Na een inventarisatieronde bij gemeenten en woningcorporaties is gebleken dat er behoefte is aan een regeling, maar dat de huidige regeling niet voldoende aansluitend is. Bovendien speelt het huisvesten van een bredere doelgroep, de spoedzoekers, een steeds grotere rol. Spoedzoekers zijn woningzoekenden die met spoed een woning nodig hebben, maar vaak niet in aanmerking komen voor urgentie en niet direct op de reguliere woningmarkt terecht kunnen. Bij spoedzoekers kan onder andere gedacht worden aan arbeidsmigranten, statushouders, opsplitsing van een gezin na een scheiding en afgestudeerden. Door deze doelgroep te bedienen met tijdelijke huisvesting kan de druk op woningmarkt en de urgentie van de woningzoekenden sneller en beter worden bediend. Daarom is het voorstel de huidige regeling te verbreden. Daarnaast is het voorstel om ten laste van het investeringsbudget (tot een maximum van € 350.000) op korte termijn een aantal activiteiten uit te voeren die samenhangen met de bredere woonopgave en de woonbehoefte van verschillende doelgroepen en aansluiten bij door uw staten genomen besluiten (Statenvoorstel Rapport Rekenkamer Oost-Nederland ‘Waar ligt de balans?; Bestuurlijke nota wonen Overijssel’ PS/2018/813, motie Rikkink c.s. Scan naar alternatieve woonvormen voor ouderen). Daarbij gaat het om het optuigen van een kwalitatieve monitor en een monitor wonen en zorg, een onderzoek naar migratiestromen en een scan voor ouderenhuisvesting. Wij stellen u voor om de middelen oorspronkelijk bedoeld voor Statushouders breder in te zetten, zodat de druk op de woningmarkt beter kan worden bediend. Daarvoor stellen wij voor de huidige subsidieregeling te verbreden, zodat deze ook betrekking heeft op andere spoedzoekers en een aantal activiteiten uit te voeren die samenhangen met de bredere woonopgave. Wij stellen u voor om een bedrag van € 1.027.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de begroting 2019 van prestatie 1.1.3.
Vanwege het succes van de subsidieregeling is het subsidieplafond verhoogd en zijn meer middelen nodig. Daarom stellen wij u voor om een bedrag van € 888.000 te onttrekken aan de reserve ZON en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 (€ 624.000). De storting in de voorziening valt met deze wijziging vrij.
Deze wijziging heeft betrekking op: Amendementen B2019
Deze wijziging heeft betrekking op: Amendementen B2019
Voor uitvoering van de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is van de betreffende waterschappen een bijdrage ontvangen van € 1,2 miljoen. De begroting wordt met deze bijdrage opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 1,2 miljoen toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 204.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 204.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). Van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben wij voor de jaren 2017 en 2018 facturen ontvangen met betrekking tot wateronttrekking via de sluis Aadorp voor een totaal bedrag van € 260.000. Deze kosten worden integraal pro rato doorberekend aan de provincie Drenthe, Vitens en de waterschappen Vechtstromen en Drents Overijsselse Delta. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 260.000 toe te voegen aan de begroting 2019 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Voor uitvoering van de subsidieregeling Deltaplan Agrarisch Waterbeheer (DAW) is van de betreffende waterschappen een bijdrage ontvangen van € 193.000. De begroting wordt met deze bijdrage opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 193.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). In het kader van de Europese Kaderrichtlijn Water worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 253.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 253.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Wij ontvangen grondwaterheffing op basis van de onttrokken hoeveelheid grondwater. Het bedrag is daardoor moeilijk te ramen. Er is meer grondwaterheffing ontvangen dan begroot, daarom hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 te storten in de voorziening Grondwaterheffing. De begroting wordt met dit bedrag opgehoogd. Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 toe te voegen aan de begroting van 2019 voor prestatie 1.5.3 (zowel de baten als de lasten).
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking GS 2018
Deze wijziging heeft betrekking op: doorwerking PS 2018
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (1 oktober 2019) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2019-II te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2019-I, het Jaarverslag 2018, het Jaarverslag 2017 en het Jaarverslag 2016.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2018-II heeft als kenmerk PS/2018/808. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2019-II. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Ruben Verduin (R.Verduin@overijssel.nl / 038 499 9949) of Lita Niekoop (ME.Niekoop@overijssel.nl / 038 499 9088).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid