4.2.3 Concessie- en contractmanagement van trein, bus en Regiotaxi

Een goed concessie- en contractmanagement is een vereiste voor een goede en betaalbare uitvoering van het openbaar vervoer. Na aanbesteding van de concessies is het noodzakelijk om deze gedurende de looptijd te beheren en door te ontwikkelen. Concessiemanagement is een doorlopende prestatie, waarbinnen de acties jaarlijks kunnen wijzigen.

Context

Vanuit oogpunt van efficiency en effectiviteit werken de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland sinds 2010 samen bij het concessiebeheer en -management; OV-Oost beheert alle concessies binnen Oost-Nederland. Professioneel concessiemanagement draagt bij aan een goede uitvoeringskwaliteit van het openbaar vervoer en de gewenste doorontwikkeling tijdens de concessieperiode.

Voor alle bus- en treinconcessies gelden bestaande concessieafspraken. Op de doorontwikkeling van de concessies is het Koersdocument OV van toepassing. Het busvervoer in west-Overijssel wordt (landsdelig) opnieuw aanbesteed. De startdatum van de nieuwe concessie is december 2020.

OV-oost beheert in 2019 de volgende Overijsselse concessies:

Acties

  1. Wij monitoren de prestaties van de vervoerder binnen de bestaande concessies en sturen indien nodig bij.

  2. Wij stimuleren de doorontwikkeling van het vervoeraanbod in de concessies. Jaarlijks wordt de dienstregeling aangepast en worden afspraken gemaakt over andere ontwikkelacties. Een belangrijke maatregel in 2019 is de ingebruikname van het nieuwe busstation in Zwolle.

  3. Voor de financiële beheersbaarheid van de vervoerconcessies worden binnen de lopende busconcessies Midden Overijssel, IJsselmond en Twente maatregelen genomen of afgerond in het kader van de herijking/transitie van mobiliteit. Het openbaar vervoeraanbod wordt afgestemd met mobiliteitsalternatieven.

  4. Wij treffen vanuit OV-Oost organisatorisch en operationeel voorbereidingen voor de implementatie en het beheer van de (landsdelige) aanbesteding van het busvervoer in de concessie IJssel-Vecht.

  5. Binnen de concessies en concessie overstijgend vindt marketing van het openbaar vervoer plaats. Integrale marketing vindt onder andere plaats via de projecten Ervaar het OV en de inzet van OV-ambassadeurs.

Toelichting op voortgang

Geen afwijking.

Financiën

Toelichting op voortgang

15de trein traject Zwolle-Emmen

In monitor I van 2019 hebben wij u aangegeven een 15de trein in te zetten op het traject Zwolle-Emmen als oplossing voor de overvolle treinen. De kosten voor de 15e trein bedragen € 7,1 miljoen. Deze worden gedekt binnen de lopende begroting OV voor € 2,8 miljoen (voornamelijk bestaande uit lagere indexeringsverplichtingen en hogere reizigersopbrengsten concessies), uit de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma’s verkeer & vervoer voor € 2,5 miljoen en voor € 1,8 miljoen uit een bijdrage van de provincie Drenthe.

Wij stellen u voor om de lasten op prestatie 4.2.3. met € 4,3 miljoen. te verhogen (€ 7,1 miljoen. -/- € 2,8 miljoen.). Verder stellen wij u voor een baat van € 1,8 mln. te ramen en daarnaast € 2,5 mln. te onttrekken uit de bestemmingsreserve Mobiliteitsprogramma’s verkeer en vervoer ter dekking van de hogere last.

Station Zwolle Stadshagen haltevoorzieningen

In Monitor I heeft u middelen beschikbaar gesteld welke afkomstig zijn uit de rijksmiddelen voor het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer. Wij stellen voor om aanvullend hierop vanuit het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer middelen € 0,325 miljoen ter beschikking te stellen voor de aanleg van haltevoorzieningen in Zwolle (Stadshagen).   

Wij stellen u voor om een aanvullend bedrag van € 0,325 miljoen te onttrekken aan Reserve Mobiliteitsprogramma's Verkeer en Vervoer en toe te voegen aan de van prestatie 4.2.3 van de begroting 2019, voornamelijk voor de aanleg van haltevoorzieningen in Zwolle (Stadshagen).

Hengelo-Bielefeld

Op basis van PS/2014/340 is in de reserve Kwaliteit voor Overijssel € 8,5 miljoen gereserveerd voor de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld. Daarnaast heeft het Rijk voor de exploitatie van deze treindienst via de septembercirculaire 2017 € 9,5 miljoen ter beschikking gesteld. Deze middelen zijn gestort in de Reserve mobiliteitsprogramma’s Verkeer en Vervoer. In de begroting 2019 is ten laste van de hiervoor genoemde middelen een onttrekking van € 1,0 miljoen geraamd voor de exploitatie van de treindienst Hengelo-Bielefeld 2019.

Wij stellen u voor om bovenop de geraamde onttrekking een bedrag van € 0,290 te onttrekken aan de Reserve mobiliteitsprogramma’s Verkeer en Vervoer en toe te voegen aan de prestatie 4.2.3 van de begroting 2019 ter dekking van de treinconcessie Hengelo-Bielefeld.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman

Rol provincie:

De provincie is opdrachtgever en (mede)financier.

Looptijd prestatie:

Structureel.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Ja Bijbehorend investeringsvoorstel:

Project website:

https://www.overijssel.nl/thema's/verkeer-wegen/openbaar-vervoer/