4.2.7 Spoor Zwolle - Kampen

Voor een goede economische bereikbaarheid werken we aan een kwalitatief goed, betaalbaar en duurzaam kernnet openbaar vervoer. De spoorlijn Zwolle - Enschede is onderdeel van het kernnet. Vanaf eind 2017 rijden de eerste elektrische treinen tussen Zwolle en Enschede. We treffen maatregelen om tot een verdere kwaliteitsverbetering van de treindienst te komen.

Context

In 2018 stond de afronding van de werkzaamheden van het project gepland, maar door de onverwachte bodemproblemen onder de spoorlijn eind 2017 is deze afronding tot nader order opgeschort. Prioriteit is dat er een acceptabele oplossing komt om het gevraagde en beoogde reisproduct alsnog te rijden.

Acties

  1. Wij overleggen met ProRail, gemeenten Zwolle en Kampen en Keolis Nederland over een structurele oplossing om station Stadshagen te openen met behoud van aansluitingen op andere treindiensten in Zwolle.

Toelichting op voortgang

Geen afwijking.

Financiën

Toelichting op voortgang

Afkoop beheer en onderhoud electrificatiedeel Zwolle Kampen

Wij bewerkstelligen in 2019 de afkoop van het toekomstige beheer en onderhoud van het electrificatiedeel Zwolle Kampen met Prorail te effectueren (ca. € 1 miljoen) en dekken dit uit de gereserveerde middelen in Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,015 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 4.2.7 van de begroting 2019.

Lagere lasten Zwolle Kampen

De vaststellingsovereenkomst voor het spoor Zwolle-Kampen tussen de provincie en Prorail is definitief. Op basis hiervan ontvangen wij van Prorail een deel van het investeringsbedrag terug (ca. € 0,8 miljoen) hetgeen leidt tot lagere lasten voor de provincie. Dit bedrag is de resultante van de vaststellingsovereenkomst.

Opening Station Stadshagen

Om de opening van Station Stadshagen mogelijk te maken worden er meerkosten gemaakt door vervoerder Keolis (ca. € 0,4 miljoen). Deze wordt bekostigd door de lagere lasten uit de vaststellingsovereenkomst.

Wij stellen u voor in 2019 de lasten van prestatie 4.2.7 te verlagen met € 0,4 miljoen en de onttrekking aan de Reserve mobiliteitsprogramma's Verkeer en Vervoer met hetzelfde bedrag te verlagen.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman

Rol provincie:

Investeerder en opdrachtgever.

Looptijd prestatie:

Niet structureel. Eindigt naar verwachting in 2032.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Ja Bijbehorend investeringsvoorstel:

  • Statenvoorstel Toekomstige ontwikkeling van de Kamperlijn [PS/2013/878] (bijbehorend besluit).

Project website:

Website ProRail Zwolle - Kampen