4.4.2 Goederenvervoer over Water

Voor een goede economische bereikbaarheid van Overijssel werken we via het uitvoeringsprogramma Goederenvervoer over Water aan het realiseren van een verschuiving van goederenvervoer van weg naar water om het wegennet te ontlasten en de beschikbare capaciteit van het vaarwegennetwerk beter te benutten. Het programma versterkt daarnaast de logistieke sector in Overijssel en levert een bijdrage aan duurzaamheid, leefbaarheid en veiligheid. Als vervolg op het koersdocument Goederenvervoer en logistek is samen met de logistieke partners een investeringsprogramma uitgewerkt dat jaarlijks wordt geactualiseerd. Hierbij is het programma verbreed naar multi-/synchromodaal vervoer.

Context

Het programma Goederenvervoer over Water kent ook een link met het programma Beter Benutten via onder meer de bediening van bruggen en sluizen. Uit het onderzoek van de Rekenkamer Oost-Nederland ('De vaart erin houden') wordt onderkend dat partijen tijd nodig hebben voor de uitwerking en financiering van plannen en wordt de aanbeveling gedaan om de looptijd van de subsidieregelingen te verlengen. Wij hebben deze aanbeveling overgenomen. Zie ook het statenvoorstel en bijbehorend besluit.

Acties

  1. Wij ronden de uitvoering van het programma Goederenvervoer over Water af.

Toelichting op voortgang

Financiën

Toelichting op voortgang

Ontbinding stichting Container Terminal Hengelo

De stichting Container Terminal Hengelo is ontbonden en het resterende vermogen (€ 2,3 miljoen) wordt ontvangen en als baat verwerkt op deze prestatie. In de Regiodeal Twente is vastgelegd dat dit vermogen conform het doel van de stichting zal worden ingezet als subsidiebijdrage voor het verlengen van de openbare kade op het XL Businesspark (het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT).

Gedeputeerde Staten hebben besloten in te stemmen met het voorstel de stichting Container Terminal Hengelo te ontbinden en het resterende vermogen ter beschikking te stellen aan de provincie Overijssel. Hierdoor ontstaat een baat van circa € 2,3 miljoen op prestatie 4.4.2. in 2019. Het van de stichting ontvangen vermogen wordt besteed aan een subsidie aan het Regionaal Bedrijventerrein Twente (RBT) voor het verlengen van de openbare kade op het XL Businesspark. Hierdoor ontstaat een last van circa € 2,3 miljoen op prestatie 4.4.2. in 2019. De verlenging van de kade is onderdeel van de Regiodeal Twente. Het bijleggen van het vermogen van de stichting is in het regionale bid voor cofinanciering meegeteld.

Wij hebben besloten in 2019 de baten en lasten met € 2,3 miljoen te verhogen. Per saldo is het budgettaire effect op deze prestatie nul.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman

Rol provincie:

Het uitvoeringsprogramma goederenvervoer over water is een Overijssels programma, getrokken door de provincie.

Looptijd prestatie:

Niet structureel. Eindigt naar verwachting in 2017.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Ja Bijbehorend investeringsvoorstel: