2.2.2 Uitvoeren vergunningverlening, toezicht en handhaving bodem-, lucht-, geluid- en milieuwetgeving

Voor het garanderen van de basiskwaliteit van bodem, lucht, geluid en (milieu) veiligheid zijn vergunningverlening, toezicht en handhaving de belangrijkste pijlers. Wij richten ons bij deze prestatie op de uitvoering van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht, Wet Bodembescherming, Wet Milieubeheer en Wet Luchtvaart. Voor wat betreft de wettelijk vastgestelde basistaken voeren de Omgevingsdiensten deze prestatie voor ons uit. De overige taken op dit gebied worden uitgevoerd door de provincie zelf (eenheid Publieke Dienstverlening).

Context

Duidelijke en uitvoerbare voorschriften in vergunningen moeten leiden tot een goede naleving. Goede communicatie, helder toezicht en waar nodig streng optreden leidt dan tot een veilig en gezond leefmilieu. Tegelijkertijd bieden wij ruimte voor economische ontwikkeling.

Door aanvullende of wijzigende wetgeving op het gebied van energie, zeer zorgwekkende stoffen en afvalstoffen is een versnelde actualisatie van vergunningen nodig.

Acties

  1. Wij geven opdrachten aan de omgevingsdiensten voor uitvoering van de ingebrachte taken.

  2. Wij verlenen vergunningen en ontheffingen en handelen meldingen af binnen de wettelijke termijn. Bij risicovolle bedrijven beoordelen wij de vergunningen jaarlijks op actualiteit, bij overige bedrijven doen wij dit eenmaal in de vijf jaar.

  3. Het toezicht op de naleving voeren wij uit overeenkomstig het jaarprogramma.

  4. Wij treden handhavend op conform onze handhavingsstrategie (zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk).

  5. Wij maken In 2019 een inhaalslag in verband met versneld actualiseren van vergunningen van bedrijven met betrekking tot energie, het landelijk afvalbeheerplan en zeer zorgwekkende stoffen.

  6. Wij voeren pilots uit om te onderzoeken of toezicht en handhaving vereenvoudigd kunnen worden door gebruik te maken van big data.

Toelichting op voortgang

Niet alle vergunningen en ontheffingen kunnen binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Dit komt door een aantal zeer complexe aanvragen waarbij veel overleg met de aanvrager en belanghebbende nodig is. Dit proces kost tijd, wij kiezen voor zorgvuldigheid boven snelheid. Daar waar sprake is van termijnoverschrijding vindt dit plaats in overleg met de aanvrager.

Daar waar procedures gekoppeld zijn, heeft de stikstofproblematiek een opschortende werking op de WABO vergunningverlening. De omgevingsdiensten stemmen dit af met de aanvragers. Landelijk wordt gewerkt aan een nieuw beleidskader voor groene vergunningverlening. Zodra deze bekend is, komt de vergunningverlening voor deze procedures weer op gang.    

De vergunningen en ontheffingen voor vuurwerk en luchtvaart zijn allemaal binnen de wettelijke termijn verleend.


Onder deze prestatie (2.2.2, beleidsdoel 2.2) valt ook de subsidieregeling voor het opruimen van drugsafval. De subsidieregeling heeft opengestaan t/m 1 juli voor vergoedingen voor dumpingen in het jaar 2018. Er is slechts 1 aanvraag ontvangen en toegekend. Voordat de regeling was opengesteld hebben wij de diverse partners via diverse kanalen van de openstelling op de hoogte gesteld. Dit heeft echter niet geleid tot extra aanvragen. Naar verwachting komt er vanaf volgend jaar weer een landelijke regeling voor gemeenten en particulieren die drugsafval hebben opgeruimd.

Financiƫn

Toelichting op voortgang

Geen afwijking.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Gert Harm ten Bolscher, Tijs de Bree

Rol provincie:

De provincie is uitvoerder van een wettelijke taak.

Looptijd prestatie:

Structureel.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Nee