(x € 1.000)
| Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | |
---|
4.6.4 N35 | 1.394 | 408 | 1.802 | 543 | 1.259 | | Overige prestaties | 6.658 | -693 | 5.965 | 5.532 | 433 | | - 4.6.1 A1
- 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen)
- 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
|
|
4.6.4 N35 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | overige prestaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | | - 4.6.1 A1
- 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen)
- 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
|
|
4.6.4 N35 | -1.394 | -408 | -1.802 | -543 | -1.259 | | overige prestaties | -6.658 | 693 | -5.965 | -5.532 | -433 | | - 4.6.1 A1
- 4.6.8 N348 2e fase (Raalte - Ommen)
- 4.6.9 Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten
|
|
Toelichting financiën overige prestaties
N34 (prestatie 4.6.3)
De uitvoering en de financiële afwikkeling van de verbetering van de N34 zijn nagenoeg afgerond. Naar verwachting zal het project met een positief resultaat van € 2,7 miljoen worden afgesloten. Dit resultaat is voldoende om de tekorten op de projecten rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) en N348 te dekken (zie hiervoor de toelichting op prestaties 4.6.8 en 4.6.9). Bij de aanbesteding van de ombouw van de N34 zijn extra opties opgedragen (Statenvoorstel PS/2016/1092). Voor de dekking van deze extra opties is als voorwaarde gesteld dat na het gereedkomen van het project, bij een positief saldo van de risicoreservering, het bedrag van de onttrekking (€ 1,48 miljoen) zou worden teruggestort in de Reserve provinciale infrastructuur. De middelen komen hierdoor beschikbaar om in te zetten op andere investeringsprojecten.
De wijziging hiervoor treft u aan in Kerntaak 20.
Op 10 juli 2019 is Motie voorstel Innovatieve-Carpoolplaats N34 door Provinciale Staten aangenomen. Er wordt een voorstel voorbereid, waar mogelijk ook middelen vanuit het resultaat van de N34 benodigd zullen zijn. Mocht dit het geval zijn, dan zal het beperkt blijven tot maximaal € 0,2 miljoen.
Vechtdal Verbinding (N340/N377 en N48); risicoreservering na aanbesteding (prestatie 4.6.7)
Het aanbestedingsresultaat, waarin naast het verbeterpakket ook alle optimalisatiemaatregelen zijn aangeboden, heeft geleid tot een verhoging van het risicoprofiel. Dit effect kan op dit moment opgevangen worden binnen het projectbudget. Naar verwachting nemen de onzekerheden in de komende fasen van het project af.
Op 12 juli 2012, naar aanleiding van de motie Abbema c.s., zijn middelen toegevoegd aan het budget N340/N48 om een aantrekkelijk reisproduct te ontwikkelen wat reizigers kan verleiden tijdens de overlast van de verbreding van de N340, gebruik te maken van de Vechtdallijn Zwolle-Emmen (BW 2012-30). Het beschikbare bedrag van € 0,5 miljoen bevindt zich in de Reserve Dekking Kapitaallasten Activa en betreft prestatie 4.6.7 Vechtdalverbinding N340/N48 en N377.
Voorgesteld wordt het bedrag van € 0,5 miljoen uit de reserve Dekking Kapitaallasten Activa (onderdeel Vechtdalverbinding N340/N48 en N377 prestatie 4.6.7) te onttrekken en dit bedrag in 2019 over te hevelen naar de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel, prestatie 4.2.5 Vechtdallijnen. Deze wijziging wordt verwerkt in kerntaak 20.
De raming voor 2019 van het beschikbare investeringskrediet voor deze prestatie zoals opgenomen in de bijlage ‘Investeringsprojecten (water)wegen en kunstwerken’ kan met € 13,3 miljoen worden verlaagd. Voor € 13,2 miljoen betreft dit de in het verleden gedane uitgaven voor gronden voor de N340, die als gevolg van de in 2014 doorgevoerde tracéwijziging (PS/2014/248) niet langer benodigd waren voor dit project. Deze uitgaven bestaan uit verwervingskosten, schadeloosstellingen, proces- en transactiekosten. Destijds is besloten dat deze uitgaven niet ten laste van het nieuw vastgestelde projectbudget van € 160 miljoen te laten komen. De uitgaven dienden ten laste te komen van het vrijvallende projectbudget van € 100 miljoen.
Na vaststelling van het provinciaal inpassingsplan in 2018 kan aan deze administratieve afwikkeling invulling worden gegeven. De waarde van de betreffende gronden is bepaald op € 3,7 miljoen. Vanuit het projectbudget wordt dit bedrag overgeheveld naar de balanspost 'Vooraad overtollig bezit'. De proceskosten, de uitgekeerde schadeloosstellingen en de afwaardering van de gronden ter grootte van (€ 13,2 miljoen -/- € 3,7 miljoen) € 9,5 miljoen worden vanuit het projectbudget overgeboekt naar prestatie 8.2.1, waar de kosten van overtollig bezit worden verantwoord.
In totaal leidt dit tot lagere kosten voor het projectbudget van € 13,2 miljoen. In aanvulling daarop verwachten wij van het voor 2019 begrote projectbudget € 0,1 miljoen later te besteden.
Voorgesteld wordt dit bedrag van € 13,3 miljoen door te schuiven van 2019 naar 2023.
N348 2e fase (Raalte - Ommen): Meerkosten N348 (prestatie 4.6.8 )
Bij monitor I hebben wij u geïnformeerd over de technische problemen bij de aanleg van twee nieuwe tunnels in de N348. De technische problemen bij de N348 hebben financiële consequenties en naar verwachting zal het tekort op dit project uitkomen op € 1,1 miljoen. Voor de overschrijding is aanvullende dekking vereist.
Wij stellen u voor de meerkosten bij de N348 vanuit het positieve resultaat van de N34 te dekken (zie prestatie 4.6.3 N34).
Wij stellen u voor het investeringskrediet voor de N348 (prestatie 4.6.8) voor de jaarschijf 2019 met € 1,1 miljoen te verhogen. In de P&C-cyclus zullen de afschrijvingslasten en de bijbehorende onttrekking vanuit de reserve Dekking kapitaallasten activa (DKA) worden geactualiseerd.
Verkenning, planstudies en realisatie provinciale wegenprojecten (prestatie 4.6.9)
Rondweg Weerselo
Doordat de kosten van de Rondweg Weerselo sinds 2007 niet meer geïndexeerd zijn, voorzien wij een tekort. Daarnaast kan de PAS-poblematiek tot aanvullende kosten leiden. Begin 2020 wordt een nieuwe raming, met de meest recente uitgangspunten, opgesteld. In 2020 zullen wij u hierover nader informeren.
VOC's Hasselt
Bij monitor I hebben wij u geïnformeerd over de meerkosten bij de aanleg van de rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377). De meerkosten bij de aanleg van de rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) zijn deels op de nutsbedrijven verhaald. Het tekort op dit project zal uitkomen op een bedrag van € 1,4 miljoen. Voor de overschrijding is aanvullende dekking vereist.
Wij stellen u voor de meerkosten bij de aanleg van de rotonde Hasselt (VOC (N331/N759/N377) vanuit het positieve resultaat van de N34 (zie prestatie 4.6.3 N34) te dekken.
De wijziging hiervoor treft u aan in Kerntaak 20.
Optimalisering verkeersafwikkeling A1-N342-N737 Innovatiedriehoek bijdrage programma Launching customership
Vanuit het programma Launching customership (prestatie 5.3.2) stellen wij u voor 1,1 miljoen beschikbaar te stellen als bijdrage in de kosten voor optimalisering van de verkeersafwikkeling A1-N342-N737 Innovatiedriehoek (Innovatiedriehoek) en dit bedrag toe te voegen aan de reserve Dekking kapitaallasten activa (RDKA). Dit vloeit voort uit het Besluit Begroting en Verantwoording dat voorschrijft om investeringen in de openbare ruimte met een maatschappelijk nut te activeren. Zodra de werken in gebruik worden genomen, zal gestart worden met afschrijven en worden deze lasten gedekt uit de reserve.
Wij stellen u voor om € 1,1 miljoen toe te voegen aan het reeds beschikbare investeringskrediet. De verwerking van deze begrotingswijziging vindt plaats onder kerntaak 20 'algemene financieringsmiddelen'.
Herinrichting infrastructuur N346-741 ter hoogte van Twickel
Bij de afronding van de activiteiten van het Pact van Twickel staat nog één van de voorgenomen acties open: het verminderen van de landschappelijke barrierewerking van de N346. Recentelijk is met de gemeente Hof van Twente en het landgoed Twickel een overeenkomst gesloten waarin a) herstel van de Deldener Es is opgenomen en b) de herinrichting van de aansluiting N346-741 met de verwijdering van de noordelijke lus en het maken van een gelijkvloerse aansluiting met een verkeersregelinstallatie (VRI) bij de zuidelijke lus. De kosten voor de herinrichting zijn geraamd op € 700.000 en zullen binnen het investeringsbudget voor de provinciale infrastructuur worden gerealiseerd. Binnen prestatie 3.3.3 Twickel zijn middelen gereserveerd voor de dekking.
Wij stellen u voor een investeringskrediet beschikbaar te stellen voor de herinrichting infrastructuur N346-741 van in totaal € 700.000. Verdeeld over de jaren 2019, 2020 en 2021, voor respectievelijk € 25.000, € 650.000 en € 25.000.