4.3.1 Stimuleren Fietsgebruik

Voor een goede economische bereikbaarheid is een kwalitatief hoogwaardig en veilig fietssysteem van belang. Wij stimuleren het gebruik van de (elektrische) fiets als duurzaam vervoermiddel en als alternatief vervoermiddel voor de auto en openbaar vervoer voor reisafstanden tot 15 kilometer. Wij hebben daarbij tevens aandacht voor de consequenties (verkeersveiligheid) en de kansen van de komst van de elektrische fiets. Ook gedragsbeïnvloeding is een belangrijk component van de aanpak. Als vervolg op het Koersdocument Fiets zijn regionale meerjarige fietsprogramma’s opgesteld (NoordWest Overijssel, Salland, Vechtdal en Twente) en bestaande stimuleringsacties geïntegreerd om het fietsgebruik te stimuleren door verbeteren infrastructuur en beïnvloeden van het gedrag. Deze programma's worden in 2018 uitgevoerd. Hieronder valt ook de uitvoering van fiets gerelateerde onderdelen uit het lopende programma Beter Benutten en Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Oost Nederland.

Context

In het Koersdocument Fiets is nadrukkelijk gekozen voor een integrale benadering, zowel vanuit de verschillende beleidsdisciplines (gezond en veilig leefmilieu, vrij tijd en economie, ketenmobiliteit en Beter Benutten) als vanuit de mens (voertuig-weg benadering), om het fietsgebruik te stimuleren. Deze benadering delen we en werken we uit met onze partners (gemeenten en Rijk) en stakeholders (fiets gerelateerde belangenorganisaties zoals Fietsersbond en ANWB) en -nieuwe- fietsgebruikers. Diverse maatschappelijke en technologische ontwikkelingen hebben er voor gezorgd dat de (elektrische) fiets steeds meer aan populariteit wint, ook als vervoersmiddel voor het woon-werkverkeer binnen en van en naar de economische kerngebieden. Op diverse locaties (waaronder de trein- en busstations) vergemakkelijken we de overstap zodat de fiets goed gebruikt kan worden als voor- en natransportmiddel voor langere afstanden en aanvullend op een kernnet openbaar vervoer. Met het programma Beter Benutten en de integrale mobiliteitsaanpak met de gemeenten zetten we ook de komende jaren samen met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen in op vergroting van het aandeel fietsgebruik in het woon-werk verkeer.

Acties

  1. Wij voeren regionale meerjarige fietsprogramma's per gebied uit.

Toelichting op voortgang

Geen afwijking.

Financiën

Toelichting op voortgang

Project F35 Onderdoorgang Bornerbroeksestraat

Het Uitvoeringsprogramma (UVP) mobiliteit 2019 is aangepast. Dit betreft het doorschuiven van een majeur project, de realisatie van het project onderdoorgang F35 Bornebroeksestraat met een investeringsomvang van € 6,0 miljoen, naar 2020. Binnen de begroting van 2019 is voor dit project € 1,3 miljoen gereserveerd (€ 1,0 miljoen prestatie 4.3.1 en € 0,3 miljoen (zie prestatie 4.1.5).

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om voor prestatie 4.3.1 een budget van € 1 miljoen, samen met de bijbehorende onttrekking aan deze reserve, door te schuiven van 2019 naar 2020.

Regiodeal Steenwijkerland

Wij hebben voor de Regiodeal Steenwijkerland € 0,6 miljoen toegezegd uit prestatie 4.3.1 waarvan € 0,15 miljoen gedekt kan worden op het programmabudget van prestatie 4.3.1. Aanvullende dekking van € 0,45 miljoen onttrekken wij aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel.

Op basis van de spelregels van de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 0,45 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de jaarschijf 2019 van prestatie 4.3.1 van de begroting 2019.

Aankondiging resultaatbestemming

Het Uitvoeringsprogramma (UVP) mobiliteit 2019 is aangepast. Als gevolg hiervan kan een bedrag van circa € 0,75 miljoen, dat op basis van het UVP 2019 bestemd was voor andere F35 projecten maar die niet zijn aangevraagd, kan worden toegevoegd aan het project onderdoorgang F35 Bornebroeksestraat. Wij verwachten dat het geraamde bedrag voor het onderdeel fietsgebruik voor een bedrag van € 0,75 miljoen niet wordt gerealiseerd.  Bij de jaarrekening 2019 doen wij u hiervoor een voorstel tot resultaatbestemming.

Markeringen op provinciale fietspaden

Voor aanvullende bestekseisen van markeringen op provinciale fietspaden hebben wij binnen prestatie 4.3.1 een bedrag van € 0,5 miljoen gereserveerd. De aanbestedingen van de werkzaamheden is nog niet afgerond. Indien dit leidt tot een bijdrage aan Reserve Dekking Kapitaalslasten verwerken wij bij dit de jaarrekening 2019.

Basisinformatie

Verantwoordelijk portefeuillehouder:

Bert Boerman

Rol provincie:

Binnen het fietsdossier heeft de provincie meerdere rollen, te weten wegbeheerder (provinciale fietspaden), regisseur van het proces (opstellen programma's fiets) en faciliteerder van middelen richting andere wegbeheerders (subsidie).

Looptijd prestatie:

Structureel.

Relatie met uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland/Kwaliteit van Overijssel?:

Ja Bijbehorend investeringsvoorstel:

    • Motie Nijhof c.s. - Bestemming vrijvallende financiële middelen bezuiniging N340 N377 van PVV, PvdA, VVD, D66, GL, SGP, CDA en CU. [PS/2014/397]
    • Perspectiefnota 2015 [PS/2014/340] (bijbehorend besluit).
    • Statenvoorstel Koersdocument Fiets Overijssel [PS/2015/2] (bijbehorend besluit).

Project website:

www.fietssnelwegf35.nl